Πρόσφατα σχόλια

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

Κολοκυθάκια

Αξιολόγηση Χρήστη: / 4
ΧείριστοΆριστο 

 Τα κολοκυθάκια ανήκουν στην οικογένεια Cucurbitaceae και είναι συγγενικά με το αγγούρι και το πεπόνι. Τα κολοκύθια γενικώς απαντώνται σε μεγάλη ποικιλία μεγεθών και χρωμάτων.

 Προέρχονται από ένα άγριο είδος που ευδοκιμούσε στη Νότια Αμερική. Ενώ καταναλώνονται για περισσότερο από 10000 χρόνια, στην αρχή καλλιεργούνταν μόνο για τους σπόρους τους, διότι η σάρκα ήταν πολύ πικρή και απωθητική στη γεύση. Ο Χριστόφορος Κολόμβος εισήγαγε τα κολοκύθια στην Ευρώπη από το Νέο Κόσμο και η διάδοσή τους στον υπόλοιπο κόσμο έγινε από τους Ισπανούς και Πορτογάλους εξερευνητές.

Τι προσφέρουν στον οργανισμό μου;

Τα κολοκυθάκια αποτελούν εξαιρετική πηγή χαλκού και μαγγανίου, πολύ καλή πηγή μαγνησίου, φωσφόρου, καλίου, βιταμίνης C , Α, πυριδοξίνης, φυλλικού οξέος και διαιτητικών ινών και καλή πηγή των υπόλοιπων βιταμινών του συμπλέγματος Β και της βιταμίνης Κ. Περιέχουν, επίσης, β-καροτένιο και άλλα καροτενοειδή.

Τι μέρος της Συνιστώμενης Ημερήσιας Ποσότητας καλύπτει η κατανάλωσή τους;

1 φλ. από βρασμένα κολοκυθάκια καλύπτουν 17% των ημερήσιων αναγκών σε χαλκό, 14% σε μαγγάνιο, περίπου το 1/10 των αναγκών σε διαιτητικές ίνες (10-12.5%), βιταμίνη Α (11%), βιταμίνη Β 6 (11%), μαγνήσιο, φωσφόρο και κάλιο (10%), σε βιταμίνη C (9%), 7.5% σε φυλλικό οξύ και 5-6% σε βιταμίνη Β 1 , Β 2 , Β 3 και βιταμίνη Κ.

Τα ωμά κολοκυθάκια σε σχέση με τα βρασμένα περιέχουν κατά βάρος περισσότερο από την τριπλάσια ποσότητα σε βιταμίνη C και ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β 2 ), τριπλάσια ποσότητα πυριδοξίνης (βιταμίνη Β 6 ), περίπου τη διπλάσια σε φυλλικό οξύ και πέντε φορές λιγότερο βιταμίνη Α.

Στα κατεψυγμένα βρασμένα κολοκυθάκια παρατηρούνται απώλειες σε κάποιες βιταμίνες ( C , Α, βιταμίνη Β 6 , φυλλικό οξύ) και κάποια ανόργανα συστατικά (μαγνήσιο, φωσφόρος, κάλιο, χαλκός).

Πώς βοηθούν τα κολοκυθάκια στη βελτίωση της υγείας μου;

Παρόλο που η έρευνα σχετικά με τα φυτοχημικά συστατικά που περιέχονται στα κολοκύθια και τη δυνητική τους αντικαρκινική επίδραση είναι περιορισμένη, κάποιες εργαστηριακές μελέτες έχουν δείξει ότι χυμοί κολοκυθιών μπορούν να εμποδίσουν τις κυτταρικές μεταλλάξεις, δρώντας δηλαδή παρόμοια με χυμούς από το πράσο, τη νεροκολοκύθα, το ραπανάκι.

Εκχυλίσματα από κολοκύθι έχουν βρεθεί ότι μπορεί να ανακουφίσουν από τα συμπτώματα της καλοήθους υπερτροφίας του προστάτη, μιας κατάστασης κατά την οποία ο αδένας του προστάτη μεγεθύνεται προβληματικά και μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στη διούρηση ή τη σεξουαλική λειτουργία. το κολοκύθι Το ευεργετικό μπορεί να εκδηλώσει αυτό το αποτέλεσμα, όταν τα συστατικά του «συνεργάζονται» με τα συστατικά άλλων λαχανικών.

Η κατανάλωση κολοκυθιών μπορεί να συμβάλλει στην προστασία από καρδιαγγειακά νοσήματα μέσω διαφόρων συστατικών που περιέχουν. Τα κολοκυθάκια αποτελούν, αρχικώς, πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών. Περιέχουν καροτενοειδή, βιταμίνες Α και C , καθώς και συνένζυμα αντιοξειδωτικών ενζύμων του οργανισμού, όπως είναι ο χαλκός και το μαγγάνιο. Όλα αυτά συνεισφέρουν άμεσα ή έμμεσα στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών οξυγόνου, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν βλάβες στα τοιχώματα των αγγείων ή σε διάφορα μόρια, όπως η χοληστερόλη. Η ευεργετική επίδραση στα καρδιαγγειακά ενισχύεται και από τη δράση των λεγόμενων διαλυτών διαιτητικών ινών, οι οποίες συμβάλλουν στη μείωση της ολικής και της LDL -χοληστερόλης, ώστε η αύξησή τους στη δίαιτα συστήνεται στα άτομα με υπερχοληστερολαιμία. Επίσης, δ ίαιτες υψηλές σε φυλλικό οξύ, β-καροτένιο και βιταμίνη C μειώνουν την ομοκυστεΐνη, ουσία της οποίας η συσσώρευση προκαλεί βλάβες στα αγγεία και αυξάνει τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικό επεισόδιο (μελέτη δημοσιευμένη στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Nutrition το 2000). Τέλος, μέσω του καλίου και του μαγνησίου, τα κολοκυθάκια δρουν προστατευτικά και θεραπευτικά κατά της υπέρτασης. Μια μελέτη με ηλικιωμένους (δημοσιευμένη στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Epidemiology το 1995) έδειξε ότι τα άτομα που κατανάλωναν τουλάχιστον μία μερίδα κολοκυθιών ή και καρότων καθημερινά εμφάνιζαν 60% μικρότερο κίνδυνο για έμφραγμα σε σχέση με αυτούς που κατανάλωναν λιγότερο.

Τα παραπάνω συστατικά, βέβαια, παρουσιάζουν κι άλλες ιδιότητες και έχουν προστατευτική δράση και σε άλλες καταστάσεις. Για παράδειγμα, ο χαλκός είναι απαραίτητος για τη συνοχή και ελαστικότητα των αγγείων, των οστών και των αρθρώσεων (εφόσον εμπλέκεται στη διαδικασία σύνθεσης κολλαγόνου και ελαστίνης, πρωτεϊνών του συνδετικού ιστού), τ ο φυλλικό οξύ φαίνεται σημαντικό στην προστασία από καρκίνο σε περιοχές του σώματος με υψηλό ρυθμό διαίρεσης κυττάρων, όπως είναι το κόλον και ο τράχηλος της μήτρας (εφόσον είναι απαραίτητο για την ομαλή διαίρεση των κυττάρων) και η βιταμίνη C , αλλά και το β-καροτένιο, φαίνεται να προσφέρουν κάποια προστασία από καταστάσεις που εμπλέκουν φλεγμονή, όπως η οστεοαρθρίτιδα, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και το άσθμα (μέσω της αντιφλεγμονώδους δράσης τους). Επίσης, τα κολοκυθάκια περιέχουν και τις συνήθως καλούμενες αδιάλυτες διαιτητικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην ομαλή λειτουργία του εντέρου και το προστατεύουν από διάφορες νόσους, όπως εκκολπωματίτιδες και καρκίνος. Οι διαιτητικές ίνες συμβάλλουν και στο αίσθημα κορεσμού.

Υπάρχει κάτι που θα πρέπει να προσέχω όταν καταναλώνω κολοκυθάκια;

Τα κολοκυθάκια περιέχουν μικρές ποσότητες οξαλικών οξέων, ουσιών που βρίσκονται φυσιολογικά σε φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς, αλλά όταν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στα υγρά του οργανισμού, κρυσταλλοποιούνται και προκαλούν διαταραχές στην υγεία. Για αυτό, άτομα με προβλήματα στους νεφρούς ή τη χοληδόχο κύστη ίσως θέλουν να μειώσουν την κατανάλωση κολοκυθιών, όπως και άτομα που θέλουν να αυξήσουν την πρόσληψη ασβεστίου, επειδή τα οξαλικά μειώνουν την απορρόφησή του.

Πώς διατηρούνται τα κολοκυθάκια;

Τα κολοκυθάκια θα πρέπει να φυλάσσονται στο ψυγείο χωρίς προηγουμένως να έχουν πλυθεί, όπου και διατηρούνται για περίπου μία εβδομάδα. Μπορούν, επίσης, να καταψυχθούν, αλλά αυτό μαλακώνει τη σάρκα τους.

 barbastathis.com

Συνταγή:  Koλοκυθάκια γεμιστά με κιμά

Ξυπόλυτη Κολοκυθόπιτα

 Κολοκυθόπιτα σε φόρμα

Μεταφορά στην κορυφή