Πρόσφατα σχόλια



FORUM: ΝΕΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕΙΣ

Απ:Περισσεύματα ψωμιού
shubhupatil 8.7.2019 11:08
Απ:Παιχνίδι... Διλήμματα
Hlianna 25.2.2019 8:35
Απ:Αστεία ονόματα που έχουμε ακούσει....
Hlianna 25.2.2019 8:11
Απ:Παιχνίδι: Βρες τη λέξη !
Johnnys 23.2.2019 22:50
Απ:Αστεία ονόματα που έχουμε ακούσει....
Johnnys 23.2.2019 22:21
Απ:Παιχνίδι: Συνέχισε την Παροιμία......
Johnnys 23.2.2019 22:18
Απ:Παιχνίδι: Ναι ή Όχι;
Johnnys 23.2.2019 22:15
Απ:Παιχνίδι... Διλήμματα
Johnnys 23.2.2019 22:12
Απ:Παιχνίδι: Ερωτήσεις-Απαντήσεις !
Johnnys 23.2.2019 22:10
Απ:Μαγειρεύω....φράσεις!
Johnnys 23.2.2019 22:05
Απ:ψωμί ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ και συντηρητικά
Johnnys 23.2.2019 2:06
Απ:Τα μυστικά για ένα πετυχημένο κέικ
Johnnys 22.2.2019 23:47
Απ:Τα μυστικά για ένα πετυχημένο κέικ
Athina P 15.2.2019 10:59
Απ:Κεικ με τυρί μασκαρπόνε
Athina P 15.2.2019 10:52
Απ:Γιορτή !
Athina P 15.2.2019 10:50
Απ:Κάνναβη σε τροφές
Hlianna 2.2.2019 8:25
Απ:Περισσεύματα ψωμιού
Athina P 23.1.2019 9:31
Απ:Περισσεύματα ζυμαρικών
Athina P 23.1.2019 9:28
Απ:Περισσεύματα ψαριού!
Athina P 23.1.2019 9:12
Κάνναβη σε τροφές
Athina P 4.1.2019 18:03
Περισσότερα...

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ


Γεια χαρά, Επισκέπτης
Παρακαλώ Σύνδεση ή Εγγραφή.    Χάσατε τον κωδικό σας;

Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά!
(1 μέλος/η είναι εδώ) (1) Επισκέπτης
Μετάβαση στο τέλοςΣελίδα: 123456
ΘΕΜΑ: Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά!
#52948
Απ:Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά! 8 Χρόνια, 7 Μήνες πριν  
ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΙΑΣ

Από τη Βόρεια Ελλάδα ώς την Πελοπόννησο και τα νησιά μας, οργανώνονται αποκριάτικες γιορτές μ' έντονο τοπικό χρώμα, που δεν μοιάζουν μεταξύ τους. Καθεμία έχει την πρωτοτυπία, το χρώμα και το ενδιαφέρον της. Ακόμα και στις μεταμφιέσεις οι μασκαρεμένοι δεν μοιάζουν. Οι γιορταστές ξεχύνονται σ' αυθόρμητο και πηγαίο διονυσιακό γλέντι, αυτοσχεδιάζουν και βάζουν, κάθε χρόνο, αρκετό «αλάτι» στις λαογραφικές εκδηλώσεις τους.

Στην Ξάνθη

Στην Ξάνθη, οι τρεις τελευταίες αποκριάτικες μέρες είναι τ' αποκορύφωμα στις Αποκριάτικες Θρακικές Γιορτές. Χορεύουν θρακιώτικα λαϊκά συγκροτήματα και βραβεύονται τα καλύτερα. Οργανώνεται κρασοβραδιά στα ξανθιώτικα κουτούκια και βγαίνουν οι «Πιτεράδες», το «Γαϊτανάκι», η «Ξανθιώτικη Βεγγέρα», τα «Προξενιά». Γίνεται αναπαράσταση στα θρακιώτικα έθιμα από την αρχαία εποχή, τα χρόνια στη δουλεία και σύγχρονα. Οι γιορτές κλείνουν με μουσική πανδαισία από τις φιλαρμονικές, η καθεμία παίζει τον «σκοπό» της. Οι νέοι από τη συνοικία Σαμακώβ καίνε το «Τζάρο», καθαρά παλιό ξανθιώτικο έθιμο, που συμπληρώνεται με τον «Γάμο στους Πιτεράδες».

Σε γάιδαρο καβάλα ανάποδα ο καμπούρης, που κουβαλά τα νυφιάτικα προικιά, κουρέλια και ξεσκισμένα μαξιλάρια, γεμάτα ψύλλους και κοριούς. Προπορεύονται ο γαμπρός, κορδωμένος, με μια κομπολόγα από ραφτάδικους μακαράδες, η νύφη μουστακαλού με σκορδοπλεξούδες, αντί για νυφιάτικο πέπλο, κι ο παραγαμπρός, στιβαρός, κοτσονάτος. Ο «γκαϊντατζής» παίζει με τον ζουρνά του τον οργιαστικό ρυθμό «ντίλι-ντίλι». Ανάμεσά τους ο «γκλανγκλάς» με κουδούνια λογιώ λογιώ κρεμασμένα πάνω του, χοροπηδά, χορεύει. Προβοδός στην πομπή ο τραγόμορφος, με τη «σαπανίκα» και πατσαβούρα στο χέρι, που πετά στους περίεργους λάσπες στα μούτρα και βαστά βούκινο, για να βγάζει στη φόρα τις πομπές στον καθένα. Τα θρακικά δρώμενα ξεκινάνε από τα διονυσιακά και τις γιορτές στα αρχαία Αβδηρα, περνάνε στη δουλεία και ξαναζούν διαμορφωμένα στην εποχή μας.

Ενα απ' αυτά είναι το «γαϊδουροράλι», με το οποίο ξεκαρδίζεται πολύ ο κόσμος στα γέλια, γιατί βλέπει απίθανες κωμικές και σπαρακτικές σκηνές. Δίνεται το ξεκίνημα και δεν φεύγει ο γάιδαρος, χύνει ο καβαλάρης του νέφτι ή βενζίνη στο αυτί ή στον κώλο του κι αρχίζει τα κλοτσίματα, τραβά την ουρά του για να τον «φρενάρει», τερματίζει στην... ταβέρνα, όπου κάθονται μαζί καβαλάρης και γάιδαρος και τα «κοπανάνε».

«Φανοί» στην Κοζάνη

Με σατιρικά αποκριάτικα τραγούδια αρχίζουν κάθε βράδυ στην Κοζάνη οι λαογραφικές γιορταστικές εκδηλώσεις. Το αποκορύφωμα στο γλέντι γίνεται το τελευταίο αποκριάτικο Σαββατοκύριακο. Ανάβουν τους «Φανούς» στους δρόμους, στις πλατείες. Ο «Κοζανίτικος Φανός» είναι από τα λίγα έθιμα που διατηρούνται αυτούσια στον τόπο μας. Σύμφωνα με γραπτές μαρτυρίες, ξεκίνησε γύρω στα 1650, με τα «Ρογκατζιάρια», που η γιορτή τους γίνεται το Δωδεκάμερο, από τα Χριστούγεννα ώς τα Φώτα. Τα «Ρογκατζιάρια» γιορταστές στους αποκριάτικους «Φανούς», είναι ομάδες μεταμφιεσμένοι κωδωνοφόροι, που γυρίζουν στους δρόμους, τραγουδούν και χορεύουν. Φορτώνονται κυπροκουδούνια και καθώς πηδάνε, χορεύουν με τους ήχους τους. Το κορμί τους, από το κεφάλι ώς τα πόδια, σκεπάζουν με ψάθινη πανοπλία και στο στήθος κρεμάνε αλεπίσια ουρά. Στο πρόσωπο φοράνε την «καβούκα», ξύλινη βαμμένη μάσκα, γοργόντα στη μορφή, με μάτια και στόμα, για να βλέπει και ν' ανασαίνει ο μασκαρεμένος, που φαίνεται τερατώδης, αλλόκοτος, σαν μυθικός ήρωας.

Για τους «Φανούς» δεν υπάρχει ιστορική μαρτυρία, εκτός από την παράδοση και τον θρύλο. Οι μοσκαρεμένοι γιορταστές ανάβουν τη νύχτα φωτιές με ξύλα στους δρόμους και στις πλατείες και γύρω σ' αυτές τραγουδούν και χορεύουν με το φούντωμα από κρασί και τσίπουρο. Μερικοί λαογράφοι και μελετητές παρομοιάζουν τους «Φανούς» μ' ανάλογες γιορτές στην αρχαία Ελλάδα, όπως είναι ο «πυρρίχιος χορός», χωρίς τον πολεμικό χαρακτήρα του. Ο «Κοζανίτικος Φανός» είναι αυτούσιο δρώμενο, με πολλή γραφικότητα και γιορταστική έξαρση.

Η Αποκριά στη Ζάκυνθο με τις «Φέστες» της στάθηκε, στα παλιότερα χρόνια, περίοδος για να εκδηλωθεί και ν' αναπτυχθεί το λαϊκό θέατρο, που διατηρήθηκε ώς τις μέρες μας. Με φαγοπότια, τραγούδια, χορούς, μασκαρεμένοι θίασοι, «μπουλούκια», μουντζουρωμένοι και με «μωρέτες», άντρες με γυναικεία ρούχα και γυναίκες με αντρικά, μεταμφιεσμένοι σε γαμπρούς και νύφες, γυρίζουν στους δρόμους και παρασταίνουν κωμικές σκηνές, παίζουν λαϊκά θεατρικά έργα κι απαγγέλλουν με στόμφο και σε τραγουδιστό ύφος πειραχτικούς, σατιρικούς στίχους. Ειδικά το λαϊκό θέατρο στη Ζάκυνθο αποτελεί συμπλήρωμα στο Καρναβάλι.

Οι «Ομιλίες», υπαίθριες λαϊκές θεατρικές παραστάσεις, υπήρξαν και είναι ακόμα βιώματα στους «ποπολάρους», αποτελούν τις καλύτερες από τις αποκριάτικες διασκεδάσεις. Μόνον άντρες δίνουν λαϊκές θεατρικές παραστάσεις στα «καντούνια» και στις «ρούγες». Τα έργα που παίζουν, αρέσουν και συγκινούν τον λαό. Την πρώτη θέση έχει ο «Ρωτόκριτος», διασκευασμένος στο ζακυνθινό ιδίωμα.

Σύγχρονοι λαϊκοί ποιητές εμπνέονται «Ομιλίες» από περιστατικά που γίνονται τώρα στο νησί και σηκώνουν διακωμώδηση. Καυτηριάζουν, με το γνωστό ζακυνθινό πνεύμα, σύγχρονα πρόσωπα και πράγματα κι ο κόσμος που τ' ακούει και βλέπει σκηνές τους να γελοιοποιούνται, γελά με την καρδιά του. Κάνουν ακόμα αναπαραστάσεις με τα πιο γνωστά, χαρακτηριστικά λαϊκά πανηγύρια στο νησί, όπως είναι ο Αϊ-Λύπιος, η Ανάληψη. Οι περίφημες «Ομιλίες», το ιδιότυπο ζακυνθινό θέατρο, αναπτύχθηκε μ' επίδραση από το κρητικό θέατρο και την «Κομέντια ντελ' Αρτε», στον 17ο και τον 18ο αιώνα.

Η αρχή έγινε με διασκευασμένα έργα από την κρητική λογοτεχνία, όπως «Ερωτόκριτος», «Ερωφίλη», «Θυσία Αβραάμ» κι άλλα. Αργότερα δημιουργήθηκαν οι ζακυνθινές ομιλίες, όπως «Θάνατος στον Κατήγορο», «Χρυσαυγή», «Κρίνος και Ανθία», «Μυρτίλος», «Μυρτιά» κ.λπ. Με τον καιρό, η λαϊκή ζακυνθινή δημιουργία απαλλάσσεται από τις επιδράσεις.

Στη Ζάκυνθο οι Αποκριές τελειώνουν το απόγευμα, στην Τυρινή, με το «Πόβερο Καρναβάλι», το λυπητερό, θλιμμένο, όπου γίνεται πανηγυρικά κηδεία στον Καρνάβαλο.

Στην Αγιάσο

Στη λεσβιακή Αγιάσο «όλα βγαίνουν στη φόρα» με διονυσιακό γλέντι και τσουχτερές κουβέντες. Ομιλοι με νέους, ντυμένοι βρακοφόρες τοπικές φορεσιές και σαλβάρια, τραγουδάνε τη «Σούσα», μια καθαρά βυζαντινή μελωδία, που πρωτοβγήκε στη σκλαβιά. Το Αγιασώτικο Καρναβάλι είναι περίφημο για την ελευθεροστομία του, τον καυτό και πηγαίο πνευματώδη αστεϊσμό, μ' εύθυμη διάθεση που εκδηλώνεται με άκακη ειρωνεία και προκαλεί στους άλλους διασκέδαση κι ευχάριστη διάθεση, με τις γνήσια λαϊκές φάρσες και το δηκτικό πείραγμα.

Οι Αγιασώτες υπερηφανεύονται για το Καρναβάλι τους, γιατί έχει μεγάλη ιστορική παράδοση. Δεν σταμάτησε ποτέ. Ούτε στην τουρκική σκλαβιά και στη γερμανική κατοχή. Είναι γνήσιο λαϊκό. Δεν υπάρχουν οργανωτικές επιτροπές, μεγάλες προετοιμασίες. Οι μεταμφιέσεις, τα μασκαρέματα, όλα τα σατιρικά τραγούδια, με μπόλικες βωμολοχίες, που συνοδεύονται με άσεμνες κινήσεις, αναπαραστάσεις από σεξουαλικές πράξεις, όλα είναι αυτοσχέδια, αυθόρμητα. Οι Αγιασώτες έχουν στο αίμα τους το δηκτικό και πειρακτικό πνεύμα. Η βωμολοχία φουντώνει όσο προχωρεί το γλέντι.

Στις ομαδικές εκδηλώσεις γίνεται ποιητικός αγώνας, με αριστοφανικούς διαλόγους. Αυτοσχέδια, την ίδια στιγμή, ο ένας απαντά στον άλλο, με πιο τσουχτερές, πειρακτικές κουβέντες, στο δεκαπεντασύλλαβο. Κάποια χρονιά θέλησε η Εκκλησία ν' απαγορεύσει το Αγιασώτικο Καρναβάλι. Η Αστυνομία πήρε αυστηρά μέτρα, αλλά ο λαός έδειξε αφοσίωση κι αγάπη στην παράδοση και δεν υπάκουσε. Οι χωροφύλακες έγιναν ακροατές και θεατές στα λαϊκά δρώμενα.

enet.gr
Hlianna (Διαχειριστής)
Administrator
Δημοσιεύσεις: 17802
graph
Αποσυνδεδεμένος Προβολή Προφίλ Μέλους
Φύλο: Θήλυ Τοποθεσία: Αθήνα
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Forum για να κάνετε μια δημοσίευση.
 
#52997
Απ:Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά! 8 Χρόνια, 7 Μήνες πριν  
Τσικνοπέμπτη ειναι την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2011,

οι μικρές απόκριες είναι τη Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011 ενώ οι
μεγάλες αποκριές είναι τη Κυριακή 6 Μαρτίου 2011 και

η Καθαρή Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

Στολες 2011

Νέες ιδέες για αποκριατικες στολες του 2011: Μπορείτε να ντυθείτε τασάκι ή τσιγάρο εμπνευσμένοι από την απαγόρευση του καπνίσματος και να καλείτε το 1142 να καταγγείλετε τον εαυτό σας Άλλη μια αποκριατικη στολη που "θα φορεθεί πολύ φέτος" είναι να ντυθείτε ΔΝΤ. Ένα μαύρο κουστούμι, ένασ χαρτοφύλακας και να κρεμάσετε επάνω στο κουστούμι ίσως κάποια χαρτονομίσματα με την ελληνική σημαία, ή να ντύσετε ένα φίλος σας Γίωργο παπανδρέου και να τον σέρνετε με χειροπέδες. Μπορείτε απλά να πάρετε έναν κουμπαρά άδειο και να του βάλετε μια ελληνική σημαία

Hlianna (Διαχειριστής)
Administrator
Δημοσιεύσεις: 17802
graph
Αποσυνδεδεμένος Προβολή Προφίλ Μέλους
Φύλο: Θήλυ Τοποθεσία: Αθήνα
Τελευταία διόρθωση: 18/02/2011 20:05 από Hlianna.
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Forum για να κάνετε μια δημοσίευση.
 
#52998
Απ:Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά! 8 Χρόνια, 7 Μήνες πριν  
Hlianna έγραψε:
Τσικνοπέμπτη ειναι την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2011,

οι μικρές απόκριες είναι τη Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011 ενώ οι
μεγάλες αποκριές είναι τη Κυριακή 6 Μαρτίου 2011 και

η Καθαρή Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

Στολες 2011

Νέες ιδέες για αποκριατικες στολες του 2011: Μπορείτε να ντυθείτε τασάκι ή τσιγάρο εμπνευσμένοι από την απαγόρευση του καπνίσματος και να καλείτε το 1142 να καταγγείλετε τον εαυτό σας Άλλη μια αποκριατικη στολη που "θα φορεθεί πολύ φέτος" είναι να ντυθείτε ΔΝΤ. Ένα μαύρο κουστούμι, ένασ χαρτοφύλακας και να κρεμάσετε επάνω στο κουστούμι ίσως κάποια χαρτονομίσματα με την ελληνική σημαία, ή να ντύσετε ένα φίλος σας Γίωργο παπανδρέου και να τον σέρνετε με χειροπέδες. Μπορείτε απλά να πάρετε έναν κουμπαρά άδειο και να του βάλετε μια ελληνική σημαία



απο ολα αυτα θα διαλεξω τον κουμπαρα,που μου παει και καλυτερα:unsure:
hrisag (Μέλος)
Platinum Boarder
Δημοσιεύσεις: 4780
graphgraph
Αποσυνδεδεμένος Προβολή Προφίλ Μέλους
Φύλο: Θήλυ Τοποθεσία: Βραυρωνα,Αττικης Γεννέθλια: 0001-05-24
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Forum για να κάνετε μια δημοσίευση.
 
#53315
Απ:Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά! 8 Χρόνια, 6 Μήνες πριν  
Για τις πιτσιρίκες του site
vasiliki ver (Μέλος)
Οδηγός του ανθρώπου είναι η συνείδηση του.
Platinum Boarder
Δημοσιεύσεις: 6750
graphgraph
Αποσυνδεδεμένος Προβολή Προφίλ Μέλους
Φύλο: Θήλυ Τοποθεσία: Αθήνα Γεννέθλια: 1962-07-08
Οι φίλοι είναι σαν τα άστρα, υπάρχουν πολλά και λάμπουν τα περισσότερα, αλλά μόνο ένα ξεχωρίζεις κάθε φορά..
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Forum για να κάνετε μια δημοσίευση.
 
#53408
Απ:Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά! 8 Χρόνια, 6 Μήνες πριν  
Hlianna (Διαχειριστής)
Administrator
Δημοσιεύσεις: 17802
graph
Αποσυνδεδεμένος Προβολή Προφίλ Μέλους
Φύλο: Θήλυ Τοποθεσία: Αθήνα
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Forum για να κάνετε μια δημοσίευση.
 
#53554
Απ:Ήρθε πάλι η τρελή αποκριά! 8 Χρόνια, 6 Μήνες πριν  






Hlianna (Διαχειριστής)
Administrator
Δημοσιεύσεις: 17802
graph
Αποσυνδεδεμένος Προβολή Προφίλ Μέλους
Φύλο: Θήλυ Τοποθεσία: Αθήνα
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Forum για να κάνετε μια δημοσίευση.
 
Μετάβαση στην αρχήΣελίδα: 123456
Συντονιστές: Margo  Bianka 
Μεταφορά στην κορυφή